Akinek a beteg is panaszkodhat

2013.10.15. (nyilatkozó: Kőszegi Judit - betegjogi képviselő)

„Amivel kevesen vannak tisztában, hogy az egészségügyi intézményektől függetlenül teszik a dolgukat, kormánytisztviselőkként” – mondja tapasztalatai alapján Kőszegi Judit, aki 10 éve dolgozik betegjogi képviselőként, ez idő alatt azonban átalakult a betegjogi képviselet.
Felvetettük: a korábbi gyakorlathoz képest, úgy tudjuk, most kevésbé ártják bele magukat a panaszos ügyek továbbvitelébe, inkább csak jelzéseket tesznek az ellátórendszert működtetők felé.
 
„Mi az egészségügyről szóló törvényben deklarált betegjogok érvényesülését segítjük, természetesen az ettől eltérő panaszokat is meghallgatjuk (gyakran keresnek meg a betegek más, például ingatlangondjukkal), ám ilyen esetben tisztázzuk, hogy ebben nem mi vagyunk az illetékesek, és tanácsot adunk, hogy hová lehet fordulni. Az is igaz: elsősorban az őt megillető betegjogokról igyekszünk felvilágosítani a beteget: így például arról, hogy ellátása során joga van elkérni kórháztól a vele kapcsolatos betegdokumentáció másolatait, kérheti a kezelőorvosát vagy a háziorvosát, hogy segítsen értelmezni azt. S ha például olyan kezelést tüntettek fel, amelyet nem is végeztek el nála, akkor a kórház vezetőjéhez fordulhat. Ehhez mi is minden segítséget megadunk, így például akár a beadvány megfogalmazásában is segítünk, vagy írásbeli meghatalmazása alapján eljárunk ügyében. Amennyiben az ügyfélnek kártérítési igénye van, informáljuk az egyéb jogorvoslati lehetőségekről.”
 
Mint megtudtuk: az esetek 25-30 százalékában a panaszosok csak szóban szeretnék jelezni az egészségügyi ellátás során velük történt sérelmeiket, nem is kívánnak panasszal élni. A leggyakoribb kifogás a nem kellő tájékoztatásra vonatkozik, ami részben természetes következménye annak, hogy kevesebb az orvos, a szakdolgozó, kevesebb idő jut egy-egy betegre, illetve hogy a kifogásolók szerint türelmetlenebbek, ingerlékenyebbek a páciensekkel, illetve ezek alapján világossá válik, hogy a beteg-orvos kommunikáció során keletkeznek konfliktushelyzetek.
 
A tájékoztatás elégtelensége vonatkozik arra is, hogy a beutaló orvosok sem mindig követik az egészségügyi rendszer átalakításait, de nehezen igazodnak el a betegek is egy-egy intézményben.
 
Másban halt meg
 
Munkája sikerélményéről is kérdeztük a betegjogi képviselőt. Elmesélte: egy hozzátartozó fájlalta, hogy elhunyt szülőjénél olyan diagnózist is megállapított a kezelőorvosa, amelyet ő kizártnak tartott. A boncoláskor vett szövettani minták vizsgálata alapján bebizonyosodott, hogy ez a tünet egy korábban diagnosztizált betegség szövődményeként lépett fel.
 
Ebben az esetben joggal követelhetett volna kártérítést is a hozzátartozó, de az ő számára saját igazának bizonyítása is elégtételt jelentett.
 
Egy másik esetben egy idős nyugdíjas fordult hozzá: a számára magas összegért elkészített szemüveggel nem lát (a korábbi pedig már gyenge). Egy újabb vizsgálattal kiderült: nem az optikus hibázott, hanem rosszul állapították meg a szemészeten a szükséges dioptriát. Új szemüveg készült, a lencsecsere költségét az egészségügyi szolgáltató állta.
 
Kötelességek is
 
A betegjogi képviselő arra is felhívta a figyelmet (miként a hozzá fordulókét is szokta), hogy a betegeknek nem csak jogaik, kötelességeik is vannak: kötelesek együttműködni állapotuk javulása érdekében a kezelőorvossal.
 
Továbbá: nem ők szabják meg, hogy az orvos milyen gyógyszert, terápiát írjon fel, hanem az orvos, a megfelelő szakmai protokollok alapján.
 
Nem ritka ugyanis, hogy azért fordulnak a betegjogi képviselőhöz, mert ők nem ugyanazt kapják, mint a szomszéd, vagy a barátnő, hasonlónak ítélt tünetek alapján.
 
A jogvédelmi munka tehát egy összetett feladat, amelyben úgy a lakosság, mint az egészségügyi szakdolgozók részére tartunk fórumokat és tájékoztatókat a betegek jogairól és kötelezettségeiről. A megkeresések alapján pedig javaslatokat teszünk az egészségügyi szakmai munka minőségének emeléséhez.
 
Ilyen lett az új felállás
 
Annyit mindenképpen érdemes tudni: a tavaly felállt Országos Betegjogi, Ellátott jogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (az OBDK) közös elvek és rendszer alapján működteti a nevében foglalt rendszert, regionális irodáin keresztül. Az új rendszerben dolgozó képviselők magasabb minőségi elvárásoknak tesznek eleget, és „ügyfélközpontúbb” rendszerben dolgoznak, fényképes igazolvánnyal. A megmaradt kórházi fogadóórák mellett 2012 novemberétől központi, úgynevezett elektronikus „panaszláda” is működik, és régiónkban ez év októberétől új, akadálymentes irodában fogadják személyesen az ellátással kapcsolatos panaszokat.
 
Forrás: Észak-Magyarország napilap

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.04.17. kép
4. állomásán Győrben jár az IJSZ "Tudom, hogy van jogom" ellátottjogi vándorkiállítása.

2024.03.28. kép
Helyszín: Agora Víztorony, Szombathely 9700, Vak Bottyán u. (Kresz Parkban)

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ