Ki merne panaszt tenni, amíg a megvádolt orvos kezeli?

2014.06.07. (nyilatkozó: Dr. Mina András - betegjogi képviselő)

Csip-csup panasz nincs. - Egy pesti nőgyógyászt több betege is megvádolt egy tévéműsorban, hogy szexuális légyottot kért a vizsgálatokért cserébe. Dr. Mina András betegjogi képviselő szerint egyre gyakoribb, hogy a panaszok hamarabb kerülnek a nyilvánosság, semmint az érintett egészségügyi intézmények illetékesei elé.
A betegnek nemcsak jogai, hanem kötelességei is vannak.
 
A panaszkultúra alapvető feltétele: megkérdezik a másik felet is, lehetővé téve, hogy elmondhassa az álláspontját – áll értetlenkedve az említett eset előtt Mina doktor. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) éppen a betegeket érintő és helyben is orvosolható panaszok kivizsgálására hozták létre 2012-ben.
 
Betegjogi kérdésekkel kapcsolatban keresse az érintett intézmény betegjogi képviselőjét, vagy hívja az ingyenes telefonszámot: 06-80/620-055
67 millió orvos–beteg találkozás történt az elmúlt évben.
9959 megkeresés érkezett a betegjogi képviselőkhöz, melyek jellemzően a tájékoztatással, a dokumentációval, a várakozási idővel, a hangnemmel és az ellátással voltak kapcsolatosak, de sokan panaszkodtak a mentésre, a betegszállításra, a gyógyfürdőszolgáltatásokra és a gyógyszertárakra is.
 
Amikor a betegek bekerülnek a kórházba vagy a rendelőintézetbe, minőségi szolgáltatásra számítanak. Az egészségügyben azonban az emberi erőforrás, a pénzeszközök, a gyógyszer, időnként az ismeret is csak korlátozottan áll rendelkezésre.
 
– A betegjogi képviselők segítenek az ellátás során fellépő félreértések, konfliktusok rendezésében. A beteget írásbeli meghatalmazás alapján képviselhetik, ügyében eljárhatnak az egészségügyi szolgáltatónál és a fenntartójánál, illetve az illetékes hatóságoknál. A betegjogi képviselő elérhetőségét valamennyi egészségügyi intézményben kötelezően ki kell függeszteni. Ők nem feltétlenül orvosok vagy jogászok, de a hatékony munkához elengedhetetlen, hogy az egészségellátás és -szervezés területén legalább hároméves gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek, ismerjék e szervezetek működését – magyarázza a szakember. – Amikor egy panaszos felkeres, megnézem, jogosult vagyok-e eljárni az ügyében. Jó, ha a beteg határozza meg, hogy váratlan helyzetekben kik hozhatnak döntést az ellátásáról, kiket zár ki egészségügyi adatainak megismeréséből. Az orvosi titoktartáshoz való jogot szem előtt tartva, a törvény tájékoztatási lehetőséget adhat olyan családtagok – például a tartásra kötelezett gyermek – számára is, akikkel a beteg esetleg nem ápol jó kapcsolatot, de otthoni gondozása, ellátása érdekében ez mindenképpen szükséges.
 
Térjünk rá a panaszok természetére:
 
– Amennyiben konkrét esetre vagy kórházi osztályra vonatkozik, szétnézek az intézményben, betekintek az orvosi dokumentációba, kérdéseket intézek mindazokhoz, akiknek a páciens ellátásához köze volt – folytatja Mina doktor. – A legtöbb panasz a kezeléseket követően érkezik. Ugyan ki merne szót emelni mindaddig, míg a megvádolt orvoshoz a későbbiekben is vissza kell járni? Csip-csup panasz nincs, a megoldás pedig mindig személyre szabott. A jogorvoslat a panaszosok számára ingyenes.
 
A betegnek sebészeti beavatkozásra volt szüksége – említ egy példát a szakértő. Orvosai ismerték a cukorbetegségét, felvilágosították, hogy a műtét emiatt kockázattal járhat. A beavatkozás után nehezen gyógyuló, fekélyes seb maradt hátra, a páciensre hosszas kezelés és további műtétek vártak, holott ő arra számított, hogy pár nap múlva hazatérhet a kórházból. Ehhez képest hosszú időre a munkából is kiesett. Mivel a műtétet megelőzően kimerítő tájékoztatást kapott, tudnia kellett, hogy szövődményekre számíthat, így valószínűleg hiába jelentene be kártérítési igényt. Mi feleslegesen nem heccelünk bele senkit a jogi procedúrába, de le sem beszélünk róla – magyarázza a betegjogi képviselő.
 
A betegjogokkal egyébként sokszor nem csak a páciensek, hanem az orvosok sincsenek tisztában. Sokkal több jogi ismeretre volna szükségük. Ügyvédek sora állt rá a műhibaperekre, ezért az OBDK ez évtől több orvosegyetemmel is együttműködést köt, hogy betegjogi ismereteket adhasson át a medikusoknak.
 
Az egészségügyben dolgozóknak is érdeke, hogy a konkrét esetekből levont tanulságokból okulva a későbbi károkat vagy kártérítési pereket megelőzhessék.
 
Ha nem következik be komoly egészségkárosodás, a panaszosok többnyire megelégszenek a kimerítő magyarázattal vagy a bocsánatkéréssel. Senkinek nem kell attól tartania, hogy a későbbiekben hátrány éri a panasztétel miatt.
 
Vajon az az öt nő, akik most szexuális zaklatással vádolják a nőgyógyászukat, miért nem kért segítséget az illetékes kórháztól vagy betegjogi képviselőtől, miért bíztak inkább a nyilvánosság erejében? – teszi fel a kérdést a szakértő. A szexuális molesztálás kétségtelenül érzékeny téma, s ha ők nem is, a hozzátartozóik léphettek volna. Mint kiderült, a páciensei zaklatása miatt már máskor is indult vizsgálat a szóban forgó nőgyógyász ellen. Azóta az érintett nők feljelentést tettek a rendőrségen.

Forrás: Szabad Föld


Kiemelt hírek

2024.04.17. kép
4. állomásán Győrben jár az IJSZ "Tudom, hogy van jogom" ellátottjogi vándorkiállítása.

2024.03.28. kép
Helyszín: Agora Víztorony, Szombathely 9700, Vak Bottyán u. (Kresz Parkban)

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ