Emberséges jogvédelem

2015.04.15. (Nyilatkozó: Dr. Novák Krisztina - főigazgató)

Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) független központi hivatalként, országos lefedettséggel látja el a betegek, ellátottak és gyermekek jogainak védelmét, segíti őket ellátásuk során felmerülő problémáik megoldásában.
Az egészségügyi, szociális vagy gyermekvédelmi ellátásban részesülő állampolgároknak az OBDK jogvédelmi képviselői tudnak segítséget nyújtani a hatékony jogérvényesítésben. Korábban alapítványi keretek között működött Magyarországon a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselet. Miben más az OBDK? – kérdeztük dr. Novák Krisztinát, az OBDK főigazgatóját.
– Fontos változás, hogy 2013 óta a jogvédők kormánytisztviselőként, az ország minden pontján teljes munkaidőben, egységes szakmai irányelvek alapján látják el a munkájukat, amely nem korlátozódik a fogadóórákra. Célunk, hogy minden hozzánk fordulónak segítséget tudjunk nyújtani személyesen vagy telefonon, levélben, e-mailben, vagy akár a honlapunkon lévő panaszládánkon keresztül.
 
– Milyen feladatokat lát el az OBDK?
– Legfontosabb feladatunk, hogy a képviselőinkhez érkező megkereséseket kezeljük, az állampolgárok panaszait kivizsgáljuk, a rendszerben lévő anomáliákra felhívjuk az intézmények fi gyelmét. Jogvédelmi munkánkban kiemelt hangsúlyt kap a szakemberek módszertani képzése, a jogvédelmi képviselők tevékenységének irányítása, koordinálása, ellenőrzése.
Fontos, hogy idén márciustól már az OBDK végzi az egészségügyi szakmai tevékenység minőségértékelését, közreműködik az orvos-szakmai irányelvek fejlesztésében, ezzel is támogatva a betegek elégedettségének növelését és a rendszer hatékony működését.
Az egészségügy területén történő átlátható adományozás segítése érdekében Semmelweis Garancia Védjegyet működtetünk, amely reményeink szerint a nyilvánosság megfelelő tájékoztatásán túl a civil szervezetek tudatos adomány-felhasználásához is hozzájárul. Emellett legújabb fejlesztésünk a „Jó Kórház” néven indított mobil alkalmazásunk, amely a betegjogi képviselőink azonnali elérhetősége mellett egy újfajta anonim észrevételezési lehetőséget biztosít a lakosságnak az egészségügyi ellátórendszer vonatkozásában. Jelenleg azon dolgozunk, hogy az egészségügyi dokumentáció másolási díja országszerte egységes és méltányos legyen.
 
– Kik fordulhatnak az OBDK-hoz, és miben kérhetnek segítséget?
– Jogvédelmi képviselőink törvényben meghatározott keretek között elsősorban a betegeket, a bentlakásos intézményekben – például idősotthonokban, hajléktalanok átmeneti szállásán, rehabilitációs intézményekben, éjjeli menedékhelyen – élő ellátottakat és a gyermekotthonokban, nevelőszülőknél élő gyermekeket segítik jogaik megismerésében és azok érvényesítésében. Emellett szervezetünk a határon átnyúló egészségügyi ellátás magyarországi Nemzeti Kapcsolattartó Pontja.
 
– Az elmúlt évben hányan fordultak az OBDK-hoz?
– 2014-ben a három jogterület vonatkozásában 23 962 megkeresést kezeltünk. Ezen belül például az egészségügyi ellátásra vonatkozó megkeresések 35 százaléka volt panasz, 11 százaléka észrevételezés és a megkeresések 54 százalékában tájékoztatást kértek képviselőinktől. Megkereséseink száma évről évre növekszik, amely a jogvédelmi képviseleti munkánk ismertségét, elismertségét és a társadalom folyamatos igényét tükrözik.
 
Forrás: Nők Lapja
 

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.04.17. kép
4. állomásán Győrben jár az IJSZ "Tudom, hogy van jogom" ellátottjogi vándorkiállítása.

2024.03.28. kép
Helyszín: Agora Víztorony, Szombathely 9700, Vak Bottyán u. (Kresz Parkban)

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ